fredag 20 mars 2015

CASTIGLIONI INSPIRERAR!

Ledsen att jag inte kikar in förrän nu...
har just avslutat ett spännande möte med Charlotta på Slättarpsgård, där jag även sitter o jobbar i dag! 
Innan jag tar tag i allt annat måste jag berätta om föreläsningen jag var på i går på Inputmässan i Malmö. Det var Achille Castiglioni dotter Giovanna som tog oss med på resan om sanningen o historierna bakom massa av hennes fars mest kända design prylar. Älskar att han har gjort många av design prylarna in återvunnet material!


I både bild 1+2 har man använt sig av återvunnet material från både cykel o traktor,  många kan tro att stolen STELLA är rosa pga. av att det är en vacker trendfärg men så är inte fallet, den är rosa som ledartröjan i Giro d ´Italia!
 Bakom varje produkt finns en tanke o en extra funktion. Vem vill inte ha extrabord som man bara kan hänga ner från väggen o duka upp?

Eller visst har vi alla använt fingret för att få upp sista majonnäsen eller nutella...med denna slev kan man få upp allt även de sista på botten som fingret inte når till!

 Att använda sig av en gammal filmrulle för stöd o som sladdvinda till en bordslampa LAMPADINA är enligt mig en lysande ide, finns även i svart!!
 Inspirationen till ARCO kom från gatulampan, ville får en svävande hängande känsla, men framför allt en lampa som kom uppifrån men ändå hade möjlighet att flytta runt efter matbordet placering.
Kan någon lista ut varför där är hål i marmorn?
 Skall ni till mässan i Milano missa då inte deras studio som har ny utställningar varje månad o rundvandringar, dessa guidas i stor den av han inspirerande dotter Giovanna ...har ni möjlighet så missa inte detta!
Säger som Castiglioni...utan glädje, kärlek o massa lekfullhet kan man inte kalla sig designer o inte heller skapa hållbar design!
Njut av fredagen!
Stor kram Anna

Inga kommentarer: